FISZKI JĘZYK FRANCUSKI "POZNAJ FRANCJĘ"

http://www.fiszki.pl/
Fiszki wszelkiego rodzaju robią ostatnio zawrotną karierę, również wśród blogerów. Dzięki uprzejmości wydawnictwa Cztery głowy  i ja postanowiłam poznać fenomen tego wynalazku. Odkąd pamiętam w moim pokoju zawsze można było znaleźć niezliczone ilości żółtych karteczek samoprzylepnych, tablicę korkową i wiele innych pomocy naukowych, które przydają się wzrokowcom. Nic więc dziwnego w tym, że zainteresowała mnie oferta „fiszkowa” wydawnictw językowych.  Z szerokiego wachlarza propozycji wybrałam fiszki Poznaj Francję z serii Fiszki – język i fakty.  Celem tej serii jest przybliżenie języka i kultury danego kraju. Do tej pory ukazały się fiszki o Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Francji i Włoch.

Zestaw zawiera sto kartonowych fiszek plus kod do pobrania stu darmowych nagrań audio. Przeznaczone są dla osób o średnio zaawansowanym poziomie nauki języka.
Fiszki to nic innego jak niewielkich rozmiarów karteczki, na których widnieje wyraz główny (pogrubiona czcionka). Pod nim natomiast możemy przeczytać w jednym krótkim zdaniu informację z wykorzystaniem tego słowa. Informacje te są bardzo różnorodne tematycznie.  Są tam zagadnienia związane z geografią czy historią danego kraju, jak i ciekawostki kulinarne  i obyczajowe. Ciekawym pomysłem jest także umieszczenie kilku stereotypów kojarzone  z tym obszarem.  W prawym górnym rogu znajduje się zaś ikona tematyczna, która nie pozwoli nam na pomylenie fiszek (tutaj jest to wieża Eiffla). Dużym plusem jest dla mnie to, że karteczki są ponumerowane. To drobny szczegół, ale dla mnie bardzo pomocny, gdyż mogę bez obaw mieszać sobie fiszki, wkładać do specjalnych przegródek, a potem spokojnie znów ułożyć je tematycznie. Numeracja jest też potrzebna by móc odsłuchiwać nagrań audio, ponieważ numery plików odpowiadają numerom fiszek.

http://www.fiszki.pl/


Kulinarne:
Placek  (płaskie, okrągłe ciasto)
6 stycznia obchodzone jest święto Trzech Króli – w tym dniu je się placek, w którym ukryty jest plastikowy migdał.

Stereotyp:
Beret
Ludzie często myślą, że typowy Francuz to mężczyzna w berecie, z bagietką w ręku.

Na odwrocie każdej fiszki znajduje się tłumaczenie na język francuski wraz z poprawną wymową.
Bardzo podoba mi się minimalistyczny styl karteczek. Znajdują się tam tylko niezbędne informacje, które mają pomóc w przyswojeniu sobie słownictwa i jednocześnie pełnią funkcję informacyjną. Po lekturze wszystkich fiszek dowiedziałam się naprawdę wielu interesujących i przydatnych rzeczy. Dodam jeszcze, że autorzy nie poprzestali tylko na przedstawieniu samej Francji. Fiszki zawierają bowiem szereg faktów o krajach obszaru francuskojęzycznego: Belgii. Luksemburga, Monako i Szwajcarii.  Minimalistyczny styl według pomysłodawcy miał zwiększyć przejrzystość fiszek i tym samym przyspieszyć przyswajanie słownictwa.  Muszę przyznać, że coś w tym jest, bo nauka przychodzi mi bardzo łatwo. Nie skupiam się na niepotrzebnym tekście, a  słowa są dobrze widoczne, co wzrokowcowi znacznie ułatwia późniejsze odtwarzanie w wyobraźni.

http://www.fiszki.pl/


Jak wygląda nauka z fiszkami? Bardzo prosto i przyjemnie. Do zestawu dołączone są specjalne przekładki nauka i umiem, dzięki którym w przyjazny sposób przyswajamy wiedzę. Te słówka, które zostały przeze mnie zapamiętane wkładałam za przegródkę umiem, a te z którymi miałam jeszcze kłopot, za przegródkę nauka.  Nauka szła gładko, a uporządkowana treść fiszek sama wchodziła do głowy.

Dla mnie fiszki to świetna alternatywa dla standardowych metod nauczania. Ich niewielki rozmiar pozwala zabierać „naukę” wszędzie. Nie trzeba taszczyć ze sobą książek i ciężkich zeszytów. Ja wprawdzie etap edukacji mam już za sobą, ale do dziś pamiętam jak mnie bolało ramię od dźwigania niezliczonych ilości papierów, kserówek itd.
POLECAM!!

A wiecie może co kryje się we Francji pod nazwą Konar bożonarodzeniowy? Ja wiem hihihihihih:)

Za możliwość zapoznania się z fiszkami serdecznie dziękuję Wydawnictwu Cztery głowy



6 komentarze:

  1. przydatne, ale wolałabym coś takiego do angielskiego :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie przepadałam za Francją ani francuzkim, więc sobie odpuszczę. Ale jak znajdę o Wielkiej Brytani czy Niemczech to z chęcią :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy jakoś nie byłam do końca przekonana do fiszek jako jeden z metod nauki języka. W sumie niedawno zapisałam się na kurs języka francuskiego w https://lincoln.edu.pl/warszawa/jezyk-francuski i muszę powiedzieć że liczę na to, że już niedługo będę mogła wszystkich dookoła zaskoczyć. Może faktycznie przed rozpoczęciem kursu kupię sobie jeszcze fiszki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Akurat kiedy mówimy o nauce języków obcych to jak dla mnie zdecydowanie najlepiej sprawdza się znajomość języka angielskiego. Nawet jak czytałam na stronie https://miniaturowa.pl/nauka-angielskiego-dla-dzieci-gdzie-sie-uczyc/ to jak najbardziej warto jest nasze dziecko wysłać na naukę tego języka obcego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz swój ślad