Cudowna podróż - Selma Lagerlöf





Autor: Selma Lagerlöf
Tłumaczenie: Teresa Chłapowska
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Rok wydania: 2017
Mam w domu biało-czarne zdjęcie, na którym wykrzywiam się w szczerbatym uśmiechu z dumą pokazując koszulkę z Nilsem. Oglądałam tę bajkę, którą w odcinkach emitowała TVP  (polsko-austriacka wersja z 1980 roku).  Dopiero później pobiegłam po książkę do biblioteki.  Czytana opowieść wydała mi się o niebo lepsza. Z wypiekami na twarzy wyobrażałam sobie, że to ja frunę przez tajemniczą i trochę straszną Szwecję prosto do Laponii na grzbiecie przyjaznej gęsi.
Bardzo się cieszę, iż Nasza Księgarnia zdecydowała się wznowić książeczkę, gdyż nie mogłam jej dostać ostatnio w żadnej bibliotece. T. często oglądał zdjęcia z moją kultową koszulką i bardzo chciał poznać historię Nilsa. Jesteśmy już po lekturze, która mnie wydaje się ciągle tak samo tajemnicza i trochę straszna. Nic się nie zmieniło. Z taką samą przyjemnością wyobrażałam sobie lot z dzikimi gęśmi.  Wspaniała, podróżnicza opowieść z morałem.

Był sobie kiedyś Nils Helgersson. Chłopiec, który najbardziej lubił jeść, spać i psocić. Swoim lenistwem i złośliwością każdego dnia zasmucał swoich rodziców. Na każdym kroku dokuczał też zwierzętom. Pewnego dnia, kiedy nie chciał pójść z rodzicami do kościoła, ci zadali mu przeczytanie ponad czternastu stron kazań. Chłopiec tak się znudził tym zajęciem, że zasnął. Kiedy się obudził, ze zdziwieniem spostrzegł siedzącego w skrzyni krasnoludka. Od razu przyszło mu do głowy, żeby spłatać mu figla, ale tym razem trafił na silniejszego przeciwnika. Krasnoludek zamienił go w krasnoludka… Od tej pory Nils na każdym kroku przekonywał się, jak to jest być słabszym od wszystkich i narażonym na ciągłe niebezpieczeństwo.  Musiał przebyć długą drogę zarówno dosłownie, jak i w przenośni. Nils bowiem razem z gąsiorem ze swojego podwórka odbywa wspaniałą podróż z dzikimi gęśmi aż do Laponii. Będzie to podróż niebezpieczna i fascynująca zarazem.  Chłopiec będzie się zmieniał z każdym nowym doświadczeniem. Pomoże gęsiom i innym leśnym zwierzętom. Dowie się, co to strach, zimno i samotność, ale dzięki temu, pozna też prawdziwych przyjaciół, którzy są gotowi oddać za niego życie.

Przygoda Nilsa jest oczywiście bardzo pouczająca. Chłopiec pod wpływem doświadczeń jako mały krasnoludek zmienia diametralnie swoje postępowanie. Ja jednak najbardziej lubię w niej tę magiczną podróż widzianą z lotu ptaka. Szwecja z chmur wydaje mi się jeszcze bardziej fascynująca. Surowy krajobraz tak pięknie zobrazowany przez Selmę Lagerlöf na długo zapada w pamięć. Świat zwierząt, podporządkowujących swe życie naturze pokochał również ten mały, niegdyś krnąbrny chłopiec. Tak bardzo, że sam już nie wie, czy chce ponownie stać się człowiekiem…

Co będzie dalej? Przeczytajcie sami. Tę drobną książeczkę połkniecie w jeden wieczór:)



0 komentarze:

Prześlij komentarz

Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz swój ślad